Blijven we met een slang tanken of gaan we allemaal aan de stekker? Uit een onlangs uitgevoerd onderzoek onder een grote groep topmensen in de autobranche, dealersector en financiële dienstverlening bleek dat het geloof in de elektrische auto dalende is. Zo’n 60% van hen denkt dat de stekkerwagen zijn langste tijd weer heeft gehad. Het is natuurlijk opvallend dat ons land zo goed is ingericht voor de elektrische auto’s. Zo zijn in ons land ook onder andere de merken Tesla, Nissan en BMW zeer actief zijn met de elektrische modellen. Het is ook bekend geworden dat de grote merken enorm gaan investeren in de promotie van waterstof. Wist u dat waterstof nog maar op een handvol aan plekken in Nederland is te tanken? Dit is ook een van de punten die ze willen verbeteren. Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van elektriciteit is dat u ‘’gewoon’’ kunt tanken en dat dit net zo snel gaat als brandstof tanken. Het laden van een elektrische auto kost namelijk erg veel tijd en deze auto’s hebben ook nog eens een beperkte actieradius van maar zo’n 200 tot 400km. Auto’s op waterstof bieden de voordelen van elektra met hun stille motor en snelle acceleratie terwijl ze dus niet de nadelen hebben van de beperkte actieradius en de lange vul tijd. Uiteraard heeft ook een waterstof auto nadelen. Het is zo dat een kilometer op waterstof twee keer zoveel energie kost als een op elektriciteit. Dat komt vooral omdat met duurzaam opgewekte stroom eerst waterstof gemaakt moet worden gemaakt in plaats van dat ze deze stroom direct in een accu opslaan. Daarom zullen ook de accu-auto’s gelukkig niet uit het straatbeeld verdwijnen. Er komt dus een soort mix waarbij het vervoer bepaald welke brandstof je gaat gebruiken. Elektriciteit uit accu’s in de steden en waterstof of bio brandstof voor goederen vervoer over langere afstand. Wij houden u graag op de hoogte van alle veranderingen op het gebied van de moderne auto. Bent u ook al klaar voor de toekomst?
Bron: Telegraaf
